Obserwatorzy

28 marca 2015

Warunki dobrosąsiedztwa.

Kartki wyrwane z kalendarza mają tą paskudną cechę, że zwykle się gubią, żeby wraz z nimi nie przepadła zapisana wiedza umieszczę ją tu. Przy okazji może komuś jeszcze się przyda.

Pomidora dobrze uprawiać współrzędnie z pietruszką, porem, selerem, szpinakiem, cebulą z dymki, czosnkiem, fasolą, sałatą, papryką, bazylią koprem. Nie korzystne jest sąsiedztwo ogórka, grochu, papryki, kopru włoskiego.

Por lubi sąsiedztwo marchwi, pietruszki, ogórka, sałaty, rzodkiewki, selera, pomidora, truskawki.
Nie lubi grochu, fasoli, buraka ćwikłowego.

Sałata podobnie jak marchew lubi większość warzyw: ogórki, groch, kapustę, koper włoski, rzodkiewkę, pomidory, cebulę, koper. Tak jak marchew nie znosi selera.

Seler lubi rosnąć obok pora, ogórka, fasoli, grochu, kapusty, szpinaku ,truskawek.  Nie lubi sałaty o marchwi.

Kapusta głowiasta, brukselka, kalafior tolerują w uprawie współrzędnej marchew, selera, fasolę, groch, ogórki, szpinak, sałatę, buraka ćwikłowego, pomidory, bazylię. Nie odpowiada im bliskie sąsiedztwo czosnku, pora i cebuli.

Kalarepa może rosnąć obok szpinaku, sałaty, grochu, pora, rzodkiewki, selera, buraka ćwikłowego. Źle się czuje obok kapusty.

Ogórki lubią pietruszkę, selera, fasolę, groch, sałatę, buraka ćwikłowego, szpinak, czosnek, bazylię. Nie odpowiada mu towarzystwo pomidora, ziemniaka, rzodkiewki.

Burak ćwikłowy toleruje ogórki, fasolę, groch, warzywa kapustne, sałatę, czosnek, koper, truskawki. Nie odpowiada mu sąsiedztwo pora i szpinaku.

Cebula dobrze rośnie marchwi, pietruszki, buraków ćwikłowych, ogórków, pomidora, sałaty, truskawek. Nie lubi sąsiedztwa grochu, kapusty, fasoli, rzodkiewki.

Czosnek lubi marchew, ogórka, pomidora, sałatę, buraka ćwikłowego, bazylię, truskawki oraz drzewa i krzewy owocowe. Źle rośnie obok grochu, fasoli i roślin kapustnych.

Repelenty
Jako naturalne środki ochrony roślin możemy zastosować rośliny, które mają odstraszające działanie na szkodniki.
Czosnek, begonia odstrasza ślimaki.
Żonkile, cesarska korona, gorczyca biała- gryzonie
Sałata, cebula, por, kolendra - połyśnica marchwiana
Mięta pieprzowa, seler - bielinki
Mięta pieprzowa, kolendra, czosnek, wrotycz, anyż- mszyce
 Cebula, pelargonia, petunia- pędraki
Aksamitka, nagietek, dalia- niektóre nicienie
Gorczyca biała, gryka, sałata- drutowce
Fasola, chrzan-stonka ziemniaczana na oberżynie.

Sporo ciekawych rad znalazłam też w gazetce "Mam ogród" 4/2015

***
W tym roku mam fazę na ogródek. Nasionka kilkunastu ziół i warzyw już czekają na wysianie. Zamówiłam też kilka ulubionych kwiatków do ogródka, pod które rozkopuję ukochany trawnik. Oby tylko starczyło sił i zapału :)  A wy stosujecie te wszystkie "czary" ogrodowe typu dobrosąsiedztwo, naturalne opryski itd. ?

Dodam jeszcze, że warto zaprzyjaźnić się  z pokrzywą. Nie tylko jest dobra dla zdrowia, ale nawóz z niej zrobiony świetnie się sprawdza do podlewanie kwiatów.  Najlepiej majową pokrzywę trzeba zalać w dużym pojemniku wodą, odstawić w kąt ogrodu(zapach okropny) i poczekać ze dwa tygodnie (ja używam już po 4dniach, bo niecierpliwa jestem), codziennie zamieszać długim kijem,  a potem rozcieńczać wodę w stosunku 1:10. i podlewać.

12 komentarzy:

  1. Ciekawe porady, skorzystam, bo ekspertem nie jestem. Ja w tym roku chcę nastawić się na fasolę! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy artykuł. Ja bym tylko jeszcze dodała, że pomidorów NIE WOLNO sadzić w towarzystwie ziemniaków, gdyż dostają wtedy zarazy ziemniaczanej :)
    Co do naturalnych oprysków, nie jestem ich zwolennikiem. Ogród ekologiczny wymaga czasu. Chemia działa tu, teraz i natychmiast. Po opryskiwaniu moich host roztworem z czosnku, pozbyłam się wszystkich. Wystarczyło, że spadł deszcz i ekologia działać przestała.
    Natomiast gnojówkę z pokrzyw stosuję corocznie. Pięknie nawozi i wzmacnia rosliny.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga. Przyznaję, że i ja do naturalnych oprysków podchodzę dość sceptycznie.

      Usuń
  3. Tak mi pisz dalej:):):) Pomimo, ze ogrodem bawię sie od lat nigdy nie pamiętam o zasadach dobrosasiedztwa poza zakazem pomidor-ziemniak(sadzę pomidory gruntowe).Jednak i tak co roku "łapią" zarazę ziemniaczaną.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za te porady,niektóre rzeczy wiedziałam,ale zapomniałam.. ;) Pozdrawiam ♥

    OdpowiedzUsuń
  5. O fajne porady:) może się uda i wystartuję z ogródkiem w tym roku:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatne informacje. Ja pokrzywę pije i płucze włosy nią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sok z pokrzywy to u mnie odkrycie minionego roku. Już się nie mogę doczekać, kiedy nazbieram nowej.

      Usuń
  7. Ja nie mam ogródka ale rodzice mają działkę. to prześlę im Twoje informacje. Może z czegoś skorzystają :).

    Ja w tym roku chcę posadzić na balkonie pomidorki i truskawki :).

    OdpowiedzUsuń
  8. No proszę, jakie ciekawe rzeczy!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja zostawiłam sobie kilka takich kartek z przepisami kulinarnymi, a te ciekawe wieści,które podajesz były zawarte w książce, która niegdyś kupiłam, ale w trakcie remontu domu gdzieś przepadła, więc dzięki za przypomnienie! Pozdrawiam pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawione słowo :)